SLS in gesprek met JanWillem van Es, commercieel directeur Hiscox Nederland.
Lange tijd was de Duitse Kever niet weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Deze echte ‘volkswagen’ won op continentaal Europa in korte tijd enorm veel terrein. Aan de andere kant van het kanaal won patriottisme het van degelijkheid en kreeg de Kever nooit goed voet aan de grond. Engelsen zouden geen Engelsen zijn als er daarom geen echte Engelse ‘volkswagen’ zou zijn. Austin bouwde daarom speciaal voor de Britse markt de enorm populaire A30 en later de A35. Populair of niet, eigenlijk was het maar een saai autootje voor Engelse gezinnen.
En wat heeft zo’n saai gezinsautootje ruim 50 jaar later met rallies van doen? Weinig, dacht ook JanWillem van Es. Totdat hij in 2004 op Goodwood Revival was met zijn broertje. Met een enorme ‘donkere roffel’ kwam er op hoge snelheid een lichtblauw “dopje” het rechte stuk op gescheurd. Laverend tussen de Big Healeys, Jaguars en Aston Martins stoof het kleine autootje vooruit. “Mijn eerste gedachte was eigenlijk wat een gek ding, maar hij gaat wel als de brandweer!” Na wat research in de pits kwam JanWillem tot de conclusie dat het kleine blauwe “dopje” een Austin was. Hij kende tot op dat moment Austin alleen van mensen met ringbaardjes en geitenwollen sokken. Kennelijk een verkeerd beeld, want deze Austin werd bestuurd door niemand minder dan Martin Brundle, een wereldberoemde ex-Formule-1 coureur.
JanWillem had na een aantal jaar Goodwood, en met name nadat hij de kleine Austin gezien had, de smaak zo te pakken dat hij op zoek ging naar een eigen exemplaar. De markt in Nederland bleek schaars en ook in Engeland waren er niet veel te koop. Totdat hij via via in contact kwam met Rae Davis, die klassieke racewagens prepareert in een voorstad van Londen… De reis ernaar toe bleek de inspanning meer dan waard want daar stond de lichtblauwe A35 van Goodwood te pronken. “Ik kon de auto direct meenemen en spraken we af om er samen mee te blijven racen”.
Na inmiddels een aantal jaar eigenaar te zijn van de A35 kijkt JanWillem terug op vele verslonden kilometers op het circuit maar ook in het klassieke rallyveld. Zo nam hij afgelopen jaar deel aan de lustrumeditie van de Tulpenrallye. “De A35 heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Tijdens de laatste rally heeft de A35 mij zelfs overwonnen want ik kreeg de achterklep tijdens het tanken op mijn hoofd, met een aantal hechtingen als resultaat”. De A35 is een pittige rallybak en is onder de carrosserie ook erg betrouwbaar. “Dit komt mede omdat er onder het lichtblauwe A35 koetswerk eigenlijk een Austin Healey schuil gaat. Dat is normaal bij race geprepareerde Austin’s”.
Ondanks dat de originele A35 een simpele auto was, is deze ‘SLS blauwe’ bolide een heel ander verhaal. Een rijke historie op het circuit maakt het niet alleen emotioneel een waardevol stuk. Dat de Austin een fenomeen geworden is blijkt wel uit het feit dat bij lokale Franse tankstations de auto spontaan herkend wordt als “la voiture de Martin Brundle”. Des te belangrijker is het om dit soort bijzondere auto’s goed te verzekeren. “Stel dat het misgaat dan hebben we in ieder geval een deel van de waarde veiliggesteld”. Met dit in het achterhoofd raadt Hiscox daarom iedere eigenaar collectieverzekeringen aan.
“Wij maken het mogelijk voor eigenaren om meerdere auto’s onder dezelfde polis mee te verzekeren”. Dit levert een mooie kostenbesparing op voor de klant, hij of zij kan immers toch maar in één klassieker tegelijk toeren” zegt JanWillem. Hiscox verzekert op dit moment met name klassieker verzamelingen maar is druk aan het onderzoeken of ‘future classics’ ook gecombineerd in een polis kunnen worden opgenomen.
JanWillem is ook dit jaar weer vertegenwoordigd als sponsor en deelnemer aan de SLS. Na de ervaringen met zijn A35 in andere rallies, kan hij dit jaar natuurlijk niet met een andere auto aan de start verschijnen. Zeker omdat de Austin racer de SLS kleuren eer aan doet. “Zo is het maar net, dus let goed op de lichtblauwe ‘flits’ in de toerklasse, we richten ons op de top van het klassement!”