Midden in een volle showroom verontschuldigt Aernout Lindner zich. De commercieel directeur van BMW Den Haag vertelt: “De bouw van de nieuwe showroom is in volle gang en totdat dat klaar is, is het een beetje behelpen met de ruimte”. Trots laat hij impressies zien van het luilekkerland dat opengesteld wordt voor het BMW-liefhebbende publiek in september 2013. Al jaren is BMW Den Haag een trouwe en trotse partner van de SLS. De komende jaren blijft BMW Den Haag dat doen vanuit een compleet nieuwe showroom.
Het rallyhart dat binnen het team van BMW Den Haag aanwezig is wordt niet alleen gevoed door de connectie met de SLS maar ook door de rijke rallyhistorie van het merk BMW. Al jaren doet BMW het goed in grote klassiekers als Le Dakar, op zowel motoren als in moderne X5’en, en inmiddels ook met rappe vierwielaangedreven Mini’s… Een positie en een kracht die is voortgevloeid vanuit de oer-rally auto’s, die in verschillende aantallen aan de start van de SLS staan.
Vraag aan een willekeurige coureur op Zandvoort: “Waarin heb jij leren racen?”. Antwoord negen van de tien keer: “Een E30, wat anders?”. Achterwielaandrijving in combinatie met een degelijke Duitse motor en sperdifferentieel maakt vele generaties BMW tot een kanon op het asfalt. Binnen het klassiekere rallyrijden valt de balans echter een stuk meer in de richting continuïteit, zeker iets waar Duitse merken sterk in zijn. Zo ook BMW. Solide en betrouwbaar noemt Lindner het. “In principe kun je in een BMW af fabriek al rallyrijden. Nee, niet perse iets wat er aan aangepast moet worden, zou ik zo zeggen”. Extra gordels en een tripmaster kan een wenselijke toevoeging zijn en misschien een extra leeslampje…
De Deutsch Gründlichkeit, zoals dat in de volksmond weleens genoemd wordt, dat ook op een BMW 2002 van toepassing blijkt te zijn, heeft Lindner nog nooit windeieren gelegd. Het rijdt altijd, remt altijd en is zuinig! Een standaard af-fabriek geïnstalleerde carterbeschermer biedt de nodige soelaas op Belgische hobbelende wegen. En als al die bescherming niet genoeg blijkt te zijn, bijvoorbeeld via een steen met een licht lekkende uitlaat als gevolg. Dan is dat euvel eenvoudig te repareren met een opengeknipt blikje cola. “En als de lokale Belgische garagehouder het niet voor me kan installeren, ja dan doe ik dat natuurlijk zelf. Eenvoudig genoeg”: zegt Lindner. Ook dat hoort bij een goede rallyrijder.
Aernout Lindner en daarmee BMW Den Haag zijn al sinds de start van de Classic SLS 20 jaar geleden nauw betrokken bij de rally. Dat blijkt ook aan de enorme verzameling rallyschilden die door de tijd heen als relikwie aan de muur zijn geëindigd. In de eerste jaren voornamelijk als deelnemer en sponsor in de tourklasse, en na een succesvolle overwinning vervolgens actief in de sportklasse. Na mooie bijna-overwinningen in de sportklasse, die door het niet schrijven van een controle net aan hem voorbij ging, zet hij zich nu al een aantal jaren in als marshall bij de SLS. Duidelijk is dat Lindner, en daarmee BMW Den Haag, al jaren onomstotelijk verbonden is met de SLS. Het veld kleurt daarom ook al enige jaren met een flink aantal BMW’s die in geschreven zijn als BMW Den Haag team. Compleet met snelle assistentie en reserveonderdelen staat dit team garant voor spektakel en een hoop plezier voor de deelnemende relaties van BMW.
Tot slot geven we de sponsoren altijd de kans om de deelnemers een gouden tip mee te geven voor tijdens de aankomende SLS. De jarenlange ervaring en duizenden rallykilometers staan duidelijk voor de praktische les die Lindner mee wil geven aan de deelnemers: “keep it simple, zorg voor rust in het autootje en zorg voor een kompas, dat is zeker in België naast de navigator je beste vriend”!