Het zit er weer op, het is weer voorbij, de 55e SLS.
En wij hebben er als organisatie geweldig van genoten, ondanks het feit dat we tijdens het evenement natuurlijk constant druk zijn met details om ervoor te zorgen dat het vlekkeloos verloopt. Het doel was om deze keer Reims te halen, en de bijvangst daarvan was (los van de champagne in Pommery) dat we daarvoor dieper dan andere jaren het noord-Franse landschap ingedoken zijn met zijn prachtig glooiende hellingen en vergezichten. De route door Frankrijk en België is ons goed bevallen, waarbij het ons opviel dat vooral in Frankrijk enthousiast publiek langs de route staat als de auto’s voorbij komen; dat maken we in België wel eens anders mee. We hebben deze SLS opnieuw kunnen afsluiten zonder grote incidenten, afgezien van de kapotte autoruiten in Antwerpen, en een individueel schadegeval.
De eerste rallydag van Bart den Hartog van Spa naar Luxemburg werd door velen als een ‘opwarmronde’ ingeschat, maar het tegendeel bleek waar: er zaten een aantal scherprechters in die van grote invloed zijn gebleken voor het eindklassement! De avond in Luxemburg werd voor een deel besteed aan het huldigen van Jan Tinga en Bert van Mastrigt, die beiden voor de 25ekeer aan de SLS equipes onderweg technische ondersteuning verleenden! Daarnaast was er veel aandacht voor Belinda d’Alba’s stichting ‘Blijf Vrouw’, een zeer sympathieke organisatie die steun en toeverlaat verleent aan vrouwen met gezondheidsissues. Belinda overtuigde ons die avond ‘in één adem’ volledig van het nut en de noodzaak daarvan.
De dag erna, via Verdun naar Reims, was er een van grote schoonheid. Vooral het tweede deel van route door de champagnestreek met de finish in Reims was fantastisch. Domper op het geheel bleek de onverwacht grote verkeersdrukte om Reims in te komen, en met name de wegwerkzaamheden vlakbij het domein van Pommery waren daar oorzaak van. Het werd vervolgens een nogal ‘lawaaiige’ avond; we konden met veel bubbels Ed Bijster en Damiano d’Alba huldigen met hun 25edeelname, terwijl de bijbehorende speech vrijwel volledig in het water viel door ‘stem-’ en akoestische problemen.
De daarop volgende dag was minstens zo enerverend. Eerst leidde Peter Rovers ons naar de start op het roemruchte circuit de Gueux. Vervolgens via het lieflijke Château(tje) Limé, waar de schattige kopjes koffie en de taartjes ons overrompelden, naar de brute kasseien van de wielerklassieker Parijs-Roubaix. Een groter contrast was die dag bijna niet denkbaar, maar als een fietser over die kasseien kan met 45 km per uur, dan een klassieke rallyauto toch ook, zo dachten wij. Gelukkig komen we hier niet elk jaar zullen we maar zeggen. De avondetappe leverde voor de ‘experts’ weer extra glunderende gezichten op, terwijl de overige deelnemers op tijd aan de drukke BBQ zaten in Lille.
Zaterdag voerde de route ons van Lille naar de streek rondom Ieper en uiteindelijk naar Antwerpen. Bart leidde ons dwars door de WOI gebieden, gaf daarover tips in het routeboek, en wie de tijd heeft gehad om om zich heen te kijken moet zich verbaasd hebben over wat daarvan heden ten dage nog te zien is. Indrukwekkend. Ook de route trouwens. De avond in Antwerpen was als vanouds geanimeerd, met zijn allen in de grote zaal genietend van het diner, de dagprijzen winnaars en het filmische relaas van de filmploeg onder leiding van Werner Budding.
De zondag was een soort van D-day. Het klassement zou door elkaar gaan, zo was aangekondigd, en dat gebeurde dan ook. Regularities en knap opgestelde routecontroles zorgden voor spanning en een verassende uitslag. Op de zonovergoten boulevard gingen Arjan en Giel van der Palen in de expertklasse er voor de 6ekeer met de winst vandoor, terwijl in de sportklasse Mike en Nicole Kastrop de winst pakten. Bijzonder, want zij wisselden tijdens de rally dagelijks van plaats en zijn daarmee een echte multifunctionele equipe die we graag volgend jaar in de expertklasse terugzien. En in de tourklasse ging de eindoverwinning naar de combinatie Michael van Beukering en Pieter Vreke. Ook zij gaan een mooie rallytoekomst tegemoet.
Met deze prachtige winnaars aan de finish van deze 55eSLS, kunnen wij vaststellen dat we ‘loon naar werken hebben gekregen’ en putten daaruit meer dan voldoende energie voor de 56eSLS, in 2019! Graag tot ziens aan de start!