Heb je 19 augustus al met vette letters in je agenda staan? Op die dag vindt de keuring en documentencontrole van de SLS plaats. Natuurlijk wil je daar vlot doorheen komen, dus zorg je dat je rallyauto op en top geprepareerd is. Ga daarvoor niet naar het eerste het beste garagebedrijf op de hoek, maar kies een bedrijf dat gespecialiseerd is in klassiekers. En vertel erbij dat je niet een toertochtje door de Bollenstreek gaat rijden, maar deelneemt aan een serieuze rally waarbij het uiterste van de auto wordt gevergd.
Die keuring op 19 augustus heeft eigenlijk maar één doel: alle auto’s die starten, willen we ook weer graag aan de finish zien. Paul Neeskens, verantwoordelijk voor de keuring, somt in onderstaande op wat hij zoal tegenkomt. Doe er je voordeel mee; zo zorg je ervoor dat je vlekkeloos door de keuring komt!
Paul: “Ik kom vaak kabelbomen tegen die met kroonsteentjes aan elkaar zijn geknoopt. Daar zou ik zelf nog niet mee naar de supermarkt willen rijden! En zorg voor nieuwe remblokken. Niet in de kofferbak, maar gemonteerd. Gooi de oude maar in de koffer als reserve. Ik adviseer ook nogal eens over de remvloeistof. Het potje moet vol zijn en denk eraan: remvloeistof kan verouderen en dat heeft invloed op de remcapaciteit!”
“Banden kunnen er qua profiel nog prima uitzien, maar hoe ouder ze zijn, hoe meer ze gaan uitdrogen en tenslotte komen er haarscheurtjes in. Op de wang van de band staat een code waaruit je de productiedatum kunt opmaken. Zoek even op Google op hoe dat werkt, of vraag het aan een bandenspecialist. Zijn ze ouder dan zes jaar, vervang ze dan! En check je uitlaat. Een enorme brul klinkt misschien heel stoer, maar omwonenden langs de route denken daar heel anders over, zeker als er 150 brullende bolides langs hun huis komen.”
Uitlaatgeluid heeft speciale aandacht
De toenemende overlast die omwonenden ervaren van langskomende rally’s zijn er de oorzaak van dat het steeds lastiger wordt om de benodigde vergunningen voor toelating van de rally te verkrijgen en te behouden. Daarom zullen (ook tijdens de keuring!!) wij tijdens het evenement strenger toezien op het uitlaatgeluid van de deelnemende auto’s. Het reglement is daarop ook aangepast: als wij constateren dat het uitlaatgeluid boven de norm (van 95 DB(A) bij 3000 toeren) is, leidt dat tot een fors aantal strafpunten en kan zelfs oplopen tot uitsluiten van de rally! Neem dus maatregelen ruim vóór de keuring en laat je adviseren door een garage gespecialiseerd in rallypreparatie!
Voor onderweg
Mooi, dat is dus geregeld, je komt fluitend door de keuring. Maar ook tijdens de rally zelf kan er natuurlijk iets stuk gaan, het zijn tenslotte allemaal auto’s van meer dan 40 jaar oud. Dan kun je de hulp inroepen van de serviceploegen, waarover we het in de vorige nieuwsbrief uitgebreid hebben gehad, maar het is zeker ook handig als je zelf
wat reserveonderdelen meeneemt. Met een beetje handigheid fiks je zelf de boel en ben je veel sneller weer op weg dan wanneer je afhankelijk bent van het serviceteam. Wat neem je mee? Ook daarop heeft Paul Neeskens het antwoord met de volgende top 7.
Tekst: Fred Hak