Kees-Jan Honig, directeur van ConDoor, rijdt al een jaar of twaalf historische rally’s. Toch heeft hij pas één keer deelgenomen aan de SLS. Maar daar komt verandering in.
Hoe ben je in het wereldje terecht gekomen?
“Een vriend van me, Ivo Westera, kende de Tulpenrallye. Hij vond dat hartstikke leuk en stelde voor die samen te gaan rijden. Ik had een Ford Mustang en was toen al bijna 30 jaar heel goed bevriend met Ivo, dus durfde ik het avontuur wel aan. We verschenen met een blinkend gepoetste auto aan de start, maar verder was hij niet echt geprepareerd voor een rally. Een kompas ontbrak en de remmen waren ook niet bijster goed. We stuurden en navigeerden dagelijks om en om. Maar na een paar dagen bleek Ivo toch echt de betere navigator (hij is heel analytisch), dus toen was de definitieve rolverdeling snel gemaakt. We leerden per dag. We eindigden rond de 40eplaats in de Tourklasse, maar het smaakte zeker naar meer.”
“De jaren erop klasseerden we ons gestaag beter en pakten na een stuk of vier deelnames de derde prijs. Tijd om over te stappen naar de Sportklasse. Veel tijd om samen routine op te bouwen in andere rally’s is er helaas niet, omdat Ivo in het buitenland woont. Dus rijd ik een aantal Nederlandse rally’s met een van mijn andere vrienden. Ik ga dan navigeren, om te oefenen met de uitdagingen die de uitzetter bedacht heeft.”
Nog steeds in dezelfde Ford Mustang?
“Nee, ik heb al een jaar of acht een andere, een cabrio. Intussen heb ik geleerd dat een rally staat of valt met de preparatie van de auto. Alle benodigde instrumenten zitten erin. Een klokje, een kompas en zelfs twee tripmasters! Maar goed ook, want er is er wel eens een uitgevallen. Verder moet alles technisch in orde zijn: remmen, banden et cetera. Want veiligheid vind ik het allerbelangrijkst. Een maand voor een grote rally komt hij uit de garage en rijd ik er regelmatig in.
Zo komen eventuele gebreken aan het licht, die we dan nog kunnen verhelpen. Vanaf een week voor de rally wil ik er niets meer aan veranderen.”
Wat wordt je volgende grote rally?
“De SLS! Ik heb in 2016 voor het eerst meegedaan, vooral omdat ik er zoveel enthousiaste verhalen over hoorde. Mijn ervaring: helemaal terecht! Ik vind de lengte van vijf dagen net mooi, dat kost niet al te veel werkdagen. Verder daagt de SLS de navigator echt uit met zijn verschillende soorten kaarten en diverse kaartleessystemen. En het bevalt me prima om met zijn allen in één hotel te zitten. De organisatie is heel bereikbaar en het praatje van de uitzetters aan het eind van de dag helpt enorm. Je weet gelijk wat je fout gedaan hebt, en ook waar je de volgende dag weer alert op moet zijn.”
Dus we gaan je de komende jaren vaker zien bij de SLS?
“Zeker. Hij komt bij mij vast op de kalender. Ik ben ook, met ons bedrijf ConDoor, een sponsorschap aangegaan. Ik vind het leuk om een bijdrage te leveren aan de rallysport, maar dan wil ik wel iets goeds sponsoren. Dat is de SLS. Die heeft een bescheiden aantal sponsors, waarvan de meeste al vele jaren. Dat zegt wel iets. Ik ben er trots op daar nu ook bij te horen, maar het deelnemen aan de rally vind ik stiekem nog leuker!”
ConDoor
Kees-Jan Honig richtte samen met zakenpartner Jaap Kwant 21 jaar geleden ConDoorDoorSolutionsop. Het bedrijf produceert garagedeuren, industrie-deurenen componenten. Het is inmiddels een van de grootste onafhankelijke producenten in Europa, met drie productievestigingen in Nederland en Hongarije.
ConDoor levert niet rechtstreeks aan eindgebruikers, maar de verkoop gaat via een zorgvuldig opgebouwd Europees dealernetwerk naar veel landen in Europa en soms ook daarbuiten.
Tekst: Fred Hak