Alle deelnemers zijn in Spa gearriveerd. Maar voor de een liep dat wat soepeler dan voor de ander. Jacqueline Zuiderwijk en Jurgen Donders reden net voor Maastricht lek. Wat is dat toch met die MG? Twee jaar terug hadden ze ook al twee lekke banden in de SLS.
Yolanda Zijl en Joep Wanders, contactpersonen rijders, rijden in een moderne auto, een MINI Countryman. Da’s ook geen voordeel als ik Yolanda zo hoor. “De kaart van het navigatiesysteem draait steeds met de rijrichting mee en dat wil ik helemaal niet.” Misschien gewoon uitzetten, Yo? Wij rijden tenslotte ook zonder navigatie en jij kan volgens mij heel goed kaartlezen!
Maar dat is allemaal klein leed vergeleken bij wat equipe 216, Niels Kooiker en Menno Rademaker te doorstaan hebben gekregen. Ze doen voor de tweede keer mee en schreven in met een MINI. Een week voor de start kwamen ze tot de conclusie dat de auto niet op tijd klaar zou zijn. Geen nood, er stond nog een Escort achter de hand. Maar laat die nou exact vier dagen (VIER DAGEN!) te jong blijken om mee te mogen doen! Wat doe je dan? Jan Tinga bellen natuurlijk, want die heeft altijd wel een paar reserveauto’s voor als er tijdens de rally eentje uitvalt. In dit geval mag de groene Fiat 128 al direct van start in de SLS, samen met Niels en Menno. Zelf hebben ze een treinreis van zes uur van Enschede naar Spa achter de rug, de Fiat kwam met Jan op de trailer naar de start. Portiernummers erop, kompas en klokje erin en starten maar morgen! Net zoals die andere 149 equipes. Laten we hopen dat het bij deze pechgevalletjes blijft. Allemaal veel succes!
Fred Hak