Bij de technische keuring van de SLS op het terrein van het Louwman Museum was het gisteren weer een gezellige boel. Na de vakantie staat iedereen weer te popelen om zijn klassieker te gebruiken waarvoor hij is bedoeld: rally’s rijden. De meeste auto’s kwamen dan ook fluitend door de keuring, terwijl een enkeling nog een paar zaakjes moet fiksen voordat hij in Spa van start mag volgende week.
Na het afwikkelen van de formaliteiten was er ruim tijd het museum te bezoeken. Buiten de huiscollectie, waarin je bij elk bezoek toch weer iets nieuws ontdekt, vielen de “Silver Arrows” van Mercedes-Benz te bewonderen. Wat een fantastische auto’s bouwden ze in de jaren 50!
Ook de gewone bezoekers van het museum vielen met hun neus in de boter. Het voorterrein, waar de rallyauto’s opgesteld stonden, trok bijna net zoveel bekijks als de verzameling in het gebouw zelf. Voor ons als rallyrijders is dat misschien gesneden koek, maar waar vind je als buitenstaander nu zo’n uiteenlopende collectie klassiekers bij elkaar?
Naast de vertrouwde Porsches, BMW’s, MG’s en Alfa’s ontwaarde ik toch een paar modellen die ik nog niet eerder in de SLS gezien had. Hun baasjes kennen we dan weer wel. Jan Willem van Es bijvoorbeeld, wiens trots, zijn Austin A35, in de hal van het Louwman te pronken staat. Maar daarmee rijdt hij alleen nog op het circuit. Buiten staat een rallyklare Volvo 142. “Die hebben we van de winter helemaal klaargemaakt,” vertelt Jan Willem. “Alles is uit elkaar geweest. Ik was eerst een beetje huiverig dat de auto te lomp was voor rally’s, maar nadat we het onderstel en de motor grondig hebben aangepakt ben ik helemaal om. Op de rollenbank kwamen we aan zo’n 180 pk!”
Een andere nieuwkomer in het veld is de Jaguar XK150 DHC van Jan Willem en Willemien de Looze. “Deze auto was al jaren onze droom,” zegt Willemien. “Toen we hem op het spoor kwamen, wisten we dat hij van ons moest worden.” Mooi detail: de riem op de motorkap. “Die hebben we zelf laten maken,” aldus Jan Willem. “Dat kostte wel een paar centen! Voor een fractie van dat bedrag had ik een van mijn mooiere broekriemen kunnen laten aanpassen en die gebruiken. Maar deze is wel origineel. Overigens zijn onze andere Jaguars, een E-type V12 uit ’71, een MKII uit ’65 en een XJS Cabrio uit ’85 nu te koop.” Belangstelling? Schiet Jan Willem volgende week tijdens de SLS even aan!
Met de technische keuring is de kop eraf en kan het aftellen naar de start in Spa beginnen. Nog een dikke week om alles voor te bereiden en jezelf in topconditie te brengen. En vergeet vooral niet het – dit jaar extra dikke en uitzonderlijk fraaie – programmaboek door te nemen. Daarin vind je niet alleen alle deelnemers en alle winnaars, maar ook smakelijke interviews. Bovendien is de hele geschiedenis van de SLS vanaf de eerste in 1952 tot en met de 54e in 2017 erin beschreven.
Graag tot de 29e augustus in Spa!
Fred Hak