Let op: Start in Luxemburg


Let op: zoals reeds meermaals gecommuniceerd start de SLS dit jaar in Luxemburg.

 

Weemoed

Het is precies 25 jaar geleden dat ik m’n eerste historische rally reed. Vrijdag 25 augustus 1995 was de start van de Classic Scheveningen Luxemburg Scheveningen rally.

Johan en ik werkten in die tijd voor Prolease in Zoetermeer en de Stichting Promotie Den Haag was daar net klant geworden. Al snel werd het idee geboren om acte de présence te geven bij een evenement dat zij organiseerden. Dat werd de Classic SLS Rally. Een paar maanden daarvoor had ik mijn MGB gekocht en ik was bezig om die klaar te krijgen voor de kentekenkeuring. Dat zou de ideale auto zijn voor de rally. Johan had in zijn militaire diensttijd wat ervaring opgedaan met verkennen/navigeren dus de kaartleeskant was ook goed gedekt.

 

We hadden geen idee waar we aan begonnen. Wat is een regelmatigheidsrally? Wij wisten het niet. Daarom gingen we een paar dagen voor de start van de rally langs bij Hans Lampier in Zandvoort. Hij had in de jaren-60 deelgenomen aan SLS- en Tulpenrallies, dus zou ons wat van de fijne kneepjes kunnen bijbrengen. Het was een nuttige maar boven alles gezellige avond en het begin van een lange vriendschap!

 

 

Veel oefenkilometers hadden we met de MG niet gemaakt. De eerste oefenrit samen ging het druklager van de koppeling kapot. Die dag heb ik geleerd dat je zonder koppeling ook redelijk goed kunt rijden… Op weg naar Hans Lampier bleek de ontsteking niet in orde. Jacques van den Berg hielp me daar een dag later perfect mee, maar het vertrouwen in de auto was er nog niet. We kozen er daarom voor om een serviceauto mee te laten rijden (dat was toegestaan in die tijd). Collega Henk Kruit ging graag mee. Hij leende de servicewagen van Ford Wilton en laadde de bak vol met gereedschap. De reserveonderdelen gingen in de MG mee. Ons heeft hij gelukkig niet hoeven helpen maar een aantal andere deelnemers was blij met zijn aanwezigheid.

Wat indrukken:
153 deelnemers. Geen onderscheid in klasse; alle deelnemers kregen dezelfde route. Wel waren er prijzen per bouwjaarcategorie van de auto. Rob van der Zalm en Bart Spoelstra reden met de geweldig mooie en originele donkerblauwe Jaguar SS100 uit 1938. Ondanks de gedegen preparatie van de MG, had ik toch wat belangrijke dingen gemist: met een volle kofferbak schenen de koplampen niet meer op de weg maar in de bomen, Johan had slecht licht van het veel te korte kaartleeslampje en tijdens de rit ontdekten we dat de mijlenteller in de auto door de te grote bandenmaat fors afweek (een tripmaster hadden we niet). Harry en Annet Knoop reden met hun witte Jaguar E-type vlak achter ons. Omdat we laat inschreven, moesten we redelijk achteraan starten. Op zaterdag na middernacht was er een nachtstop. Voor mijn gevoel was het die dag onze eerste echte pauze van de rally. We waren kapot! Als laatste 2 deelnemers van het hele veld zaten we met Harry en Annet ervaringen uit te wisselen. “Hoe doen jullie dat nou dat regelmatig rijden? Wij rijden overal waar het kan netjes volgens de gemiddelde snelheid maar komen overal te laat…” ? We kwamen pas rond een uur of 3 ’s nachts weer aan in Zaventem en moesten na een korte nachtrust zondag al vroeg weer starten. Na de finish op de boulevard was er geen uitleg. Roger Munda en Robert Vandevorst wonnen de rally. Onze klassering was niet geweldig maar we waren trots dat we de finish gehaald hadden! En we waren een hele mooie ervaring rijker!

Dit jaar zou ik de SLS weer rijden samen met Marius. De start was morgen gepland. Vanwege Corona heeft de organisatie besloten om uit te stellen tot volgend jaar. Dan zijn we zeker weer van de partij!

Erik Bruêns