Let op: Start in Luxemburg


Let op: zoals reeds meermaals gecommuniceerd start de SLS dit jaar in Luxemburg.

 

SLS training voor alle klassen

Peter reed afgelopen vrijdag met Bart de praktijkoefening en maakte een verslag:

Vrijdag hebben Bart den Hartog en ik de route van de SLS training nagereden. Na wekenlang mooi weer bleken we een dag vol regen te hebben uitgezocht om elkaars trajecten te controleren. Toch fijn, eindelijk weer eens samen op pad, na drie maanden afzondering. Omdat we allebei de Coronamaatregelen heel strak opgevolgd hebben en nauwelijks contact met derden hebben gehad, durfden we het wel aan om een dag met elkaar in de auto te zitten. De overheid vindt dat overigens ook onze eigen verantwoordelijkheid: met 2 personen in 1 auto wordt toegelaten, ook wanneer je niet tot hetzelfde huishouden behoort. Natuurlijk moet je dan wel eerlijk tegenover elkaar zijn: thuisblijven en geen risico nemen wanneer je klachten hebt.

Vanaf de start in het centrum van het pittoreske Oirschot navigeerde Bart de eerste 2 door mij uitgezette trajecten: pijlen kortste route en punten 1-na kortste route en kompaspunten kortste route. Voor de Tourklasse hebben we steeds aansluiting gezocht met de cursus die u deze weken online kunt volgen. Maar voor Sportklasse en Expertklasse deelnemers is het gewoon ouderwets ‘aanpakken geblazen’. Op elk niveau willen we onze SLS-vrienden de nodige uitdaging aanbieden en dat is gelukt! Opletten met intekenen en onverwachte problemen onderweg goed oplossen, lastiger is het eigenlijk niet?.

                    

Bij de start ontvang je een lunchpakket, waarbij jezelf bepaalt waar en wanneer je dat opeet. We hebben op de kaart een aantal picknicktafels en bankjes langs, of in de directe nabijheid van de route aangegeven. Bij mooi weer kun je daar zelf een pauze inlassen en genieten van de lunch en de mooie Brabantse omgeving. Opeten onderweg in de auto kan natuurlijk ook… Daarnaast hebben we een aantal terrasjes op de kaart gezet, waar je zou kunnen besluiten om even een ijskoud colaatje te pakken wanneer de temperatuur in de auto te hoog oploopt…

In Keldonk zijn Bart en ik van plaats in de auto gewisseld. Stuur gedesinfecteerd en verder ?. Bart heeft traject 3 en 4 uitgezet: pijlen kortste route met barricades en kompaspunten kortste route. Leuk! Door een gebied ook waar we met de SLS nooit kunnen komen omdat het ‘uit de richting’ ligt. Ook in deze trajecten wordt bij het intekenen van de kaarten het nodige van de navigators gevraagd. En leuke weggetjes met links en rechts een ouderwets stukje Brabants onverhard… De rijders moeten natuurlijk ook een leuke dag hebben!

                    

Het laatste traject van Keldonk naar de finish heb ik weer uitgezet. Dus Bart mocht weer proberen om foutloos de finish te bereiken. Zoals iedereen wel weet is zo’n dag narijden ook voor ons een mooi spel. Natuurlijk controleren we scherp, maar ondertussen proberen we elkaar links en rechts ‘een foutje aan te naaien’. En dat is gelukt. Ik heb Bart 1 keer met gebalde vuisten achter het stuur zien zitten nadat ik een beginnersfout maakte. Maar gelukkig heb ik 2 keer dat plezier gehad ?. Ook Bart maakte een volstrekt onnodige fout, maar ook een ‘echte’. Benieuwd wie in de Expertklasse met een ‘clean sheet’ aan de finish komt…

Voor Tourklasse deelnemers sluiten de trajecten zoals gezegd aan op de online cursus. We gaan kijken of iedereen het geleerde in de praktijk weet toe te passen, maar het niveau is dus vergelijkbaar met de cursus. Alleen moet je het nu in het mooie Brabantse land zogezegd in 3-D oplossen. Sportklasse deelnemers daarentegen zullen ook worden uitgedaagd en kunnen rekenen op ‘pittig intekenen’, maar ook op een aantal verrassingen onderweg. Zelf vinden we dat deze SLS training kan worden gezien als een pittige SLS-zondag, die dit jaar dus ook op zaterdag gereden kan worden!

De finish van de training is onder de rook van Best. Vanaf de finishplaats bieden we een bolpijl route aan met een paar opties: a) naar een terras in de directe nabijheid van de finish waar je zelf nog iets kunt drinken en/of eten (uiteraard indien er plaats is), b) naar de A2 of de A50 om direct naar huis te rijden ofc) terug naar de markt in Oirschot om daar iets te eten of te drinken en/of de auto van je maatje op te halen.

Kortom: het is een uitdagende training op elk niveau, met een lunch voor onderweg en de flexibiliteit om zelf invulling te geven aan je dag. Voorafgaand, tijdens en na afloop van de training. Snel inschrijven zou ik zeggen!

Peter Rovers