Let op: Start in Luxemburg


Let op: zoals reeds meermaals gecommuniceerd start de SLS dit jaar in Luxemburg.

 

Honderden controlekaarten!

Honderden controlekaarten nagekeken in een fractie van een seconde

Het zijn bizarre tijden. Niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld is men in de ban van het ‘COVID-19’ virus dat wild om zich heen slaat. Het einde is voorlopig nog niet in zicht en meerdere landen besluiten strenge maatregelen om verdere verspreiding van het virus te remmen in de hoop de medische infrastructuur van het land gespreid te belasten.

Ook in het altijd rustige wereldje van rally-rijdend Nederland zijn de gevolgen voelbaar. Wat begon met een vroege verplaatsing van de Geo Rally wordt nu bestempeld met de verplaatsing van de Tulpenrallye. Zelfs de organisatie van de SLS houdt de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten voor wat er na de zomer zal gebeuren…

Om niet bij de pakken neer te zitten leek het de SLS een mooi initiatief om droogritten te publiceren, zo kunnen de thuiszittende navigatoren hun energie kwijt en bestuurders hun rally-skills extra aanscherpen.

Voor het nakijken van de droogritten maakt de SLS gebruik van de digitale rekenkamer van NovusLeo, dit is een slim algoritme dat een controlekaart vergelijkt met een moederkaart. Het biedt equipes direct inzicht in de gemaakte fouten bij het inzenden van hun controles. Omdat we graag het klassement spannend willen houden lieten we de uitleg per gemaakte fout voor deze droogrit achterwege.

Al binnen enkele uren bleek de droogrit een groot succes. Tientallen ‘equipes’ vulden afgelopen zondag hun controles digitaal in en de dagen erna vulde ‘het veld’ zich tot ruim 100 unieke inzendingen. ‘Uniek’ is hier wel op zijn plaats, want in totaal registreerden we voor de eerste droogrit bijna 500 controlekaarten!

Nu zult u zich afvragen; waardoor komt dat grote verschil? Dat vroegen wij ons in eerste instantie ook af…

Het niveau van de droogrit bleek adequaat, waardoor er meer dan de helft van de inzendingen 4 fout of meer teruggekoppeld kreeg. Klaarblijkelijk nemen weinig puzzelaars daar genoegen mee; enkele tientallen seconden na een eerste inzending volgt in veel gevallen nog een inzending waarbij een of meerdere controles zijn aangepast. Het lijkt er op dat men op die manier probeert te achterhalen of ‘toch die andere route’ goed was. Omdat in sommige gevallen het aantal strafpunten alleen maar meer wordt, gaat dit fenomeen soms enkele uren (!) door. In extreme gevallen worden er zelfs andere mailadressen gebruikt om te doen lijken dat het een verse inzending is…

Ja, thuiswerken voor Corona is belangrijk, maar de droogrit van de SLS oplossen met zo min mogelijk fouten minstens net zo! Het record voor insturen staat op naam van een niet nader te noemen equipe welke 73 keer (!!!) een nieuwe controlekaart instuurde. Elke poging net een controle veranderen waardoor de initiële 5 fout na meer dan 70 wijzigingen uitkwam op 1 fout. Helaas dus nog geen podiumplek na zoveel moeite, maar waarschijnlijk wel een hele leerzame ervaring.

En dat is precies het doel dat de SLS met zo’n droogrit wil bereiken, leren van je fouten en navigatie-skills verder aanscherpen. We willen voorkomen dat het meer gepuzzel wordt dan dat het in een echte SLS zou zijn, maar er moet wel voldoende uitdaging inzitten om er even voor te gaan zitten.

Die balans zat ook in deze droogrit; met 15 equipes op 0 fout tot aan 1 equipe met 10 fout is het niveau goed verspreid. De meest gemaakte fout bleek de fout-controle T, welke in combinatie met de U of de Y in de route werd opgenomen. TY is fout omdat u dan een stukje tegengesteld rijdt aan de route van pijl 2 naar 3, TU over de ‘Kleine Dijk’ is fout omdat het langer is dan de route zonder deze controles boven ‘Kleine Muiterij’ langs.

In het rekensysteem wordt zo’n veelgemaakte fout al snel duidelijk omdat op de moederkaart per controle wordt aangegeven hoe vaak deze is opgenomen in een route bij deelnemers.

Zoals in de afbeelding hier links te zien is, is de moederkaart best complex. Er zitten 7 (grotere) combinaties in, net zoveel goede als foute controles (droogrit effect) en een neutrale controle (E) welke per abuis aan de verkeerde kant van de weg was geplaatst. Waarschijnlijk zijn marshals blij dat zij niet 500 kaarten tegen deze moederkaart hebben hoeven controleren…

Tegelijk met het publiceren van het klassement zal elke deelnemer ook een e-mail met de door hen laatst ingestuurde controlekaart ontvangen. Via de link in de e-mail kan men de controlekaart inzien en zullen de gemaakte fouten per stuk worden uitgelegd.

Voor sommige inzendingen hebben we dit als test al toegestuurd; de eerste reacties zijn positief. We zijn dan ook heel benieuwd naar jullie reactie over de SLS droogritten en de directe manier van nakijken.

Dit weekend weer een volgende droogrit van Bart en Peter; benieuwd hoeveel inzendingen we daar ontvangen! Opnieuw inzenden vinden we voorlopig alleen maar leuk; al zullen we de winnaars die het in een keer konden wel beter belonen!