Let op: Start in Luxemburg


Let op: zoals reeds meermaals gecommuniceerd start de SLS dit jaar in Luxemburg.

 

Go with the flow

Dag 1: “On the road again”

Daar gaan we! Enthousiast en met heel veel zin starten we de donderdagochtend in Nürburg voor het narijden van de route van de SLS 2019. 

En wat een heerlijke inkomer, deze eerste dag. We rijden prachtige wegen die duidelijk gemaakt zijn om lekker te rijden: en zie je een weg waarvan je denkt “die wil ik graag rijden”, dan is dat ook nog de bedoeling! De rijder kan hier heerlijk sturen en de navigator heeft tijd om te wennen: de Duitse kaarten die Peter en Bart hebben gekozen hebben we nog nooit gebruikt dus er is even tijd nodig om te wennen: hoe precies kan ik meten en hoe interpreteer ik wat ik zie. 

Ik merk dat bijvoorbeeld de positie van de kerk wel klopt maar niet zo heel precies is geplaatst als ik het vergelijk met andere kaarten die we gebruiken. En, door het hoogteverschil is een kerk die je ziet op de kaart in werkelijkheid lastig te vinden! Wat me verder opvalt is dat op de wegwijzers die je om de juiste weg te vinden heel goed kunt gebruiken, de dichtstbijzijnde plaatsnaam – kleiner – onderaan wordt vermeld. Goed om te weten!

Deze kerk zie je gemakkelijk ‘over’ het hoofd.

In de middag wisselen we van kaarten en van schalen, na de eerste dag zijn rijder en bestuurder klaar voor de tweede dag!

Dag 2: “Meet het en je weet het”

Al heel snel na de start rijden we Frankrijk in en doorkruisen we een dichter bewoond gebied. “Go with the flow” is hier het devies: laat de rijder door de dorpen de doorgaande weg volgen, controleer of alle op de kaart staande bochten worden genomen en gebruik de wegwijzers om de juiste weg het dorp uit te vinden. 

In de loop van de dag komt de meetlat steeds vaker tevoorschijn: voor het kiezen van de juiste kortste route én voor het rijden van de juiste route. Ook al zijn de kaarten regelmatig op een schaal 1:50.000 afgedrukt, de oorspronkelijke kaart had een kleinere schaal en daarmee staan dus lang niet al de wegen op de kaart!

De intekenvaardigheden en voortdurende oplettendheid van de navigator wordt op proef gesteld: pijlen in zijn geheel rijden, niet tegengesteld en verschillende varianten op de kortste route dienen zich aan: dus niet vergeten de instructiebladen steeds goed te lezen: kortste route, één na kortste route, vrije route of kompaspunten?

Als tussendoortje ‘mag’ ik ook het avondtraject van de expertklasse rijden. Eerst rijden we de gehele tourklasse route af en dan nog even terug voor het avondtraject. Cees en ik hebben ervan genoten, we zijn niet voor het eerst in dit gebied maar aan voorkennis heb je niets: af en toe moet je een beetje durven ;-).

Een spannend avondtraject voor de exportklasse!

Voor ons een marathondag, maar ik vermoed straks voor de deelnemers ook!

Dag 3: “Het piept en het kraakt”

Nadat het juist intekenen van de route flink  en langdurig (!) is geoefend lijkt het op dag 3 gemakkelijker te worden: een flinke ingetekende lijn wacht op ons na de koffie. Maar schijn bedriegt: grote delen van de lijn zijn ‘blind’, afgewisseld met kaartfragmenten om – indien nodig – te kunnen herstellen. Houd de meetlat bij de hand en maak goed gebruik van het kompas!

Vandaag missen we de geluidjes van de rallycheck-app; gisteren hebben we de hele dag met de app nagereden. We rijden na met twee auto’s, de uitzetters Bart en Peter zitten samen met Joep in de auto en weten natuurlijk waar de controles komen. Ik noteer op de tourklassekaart waar ik vermoed dat controles zullen staan. Het gebruik van de app maakt het controleren tóch weer net iets anders: de goede route wordt beloond en als dat niet het geval is kijk je toch nog even of je niets over het hoofd hebt gezien! Leuk!

Later die dag mogen we rijden op de, voor deelnemers die vaker hebben meegereden, kaarten met de dikke paarse grenzen. Goed kijken waar de weggetjes lopen bij het intekenen en onderweg is het meteen heerlijk duidelijk: rechte wegen op kaart, dat meet gemakkelijk!

Rijd je wel de hele route?

Natuurlijk is het vandaag, ook in de toerklasse, geen toertocht. Een enkele keer doet de uitzetter er een schepje bovenop: rijd je wel de gehele voorgenomen route?

Dag 4: “Het slagveld van Brabant?”

De laatste dag is altijd een relatief korte dag, we willen immers tijdig het finishpodium op de boulevard van Scheveningen bereiken, en een flinke uitdaging voor de uitzetters: een route in Nederland, op zondag, met veel fietsers, wandelaars en zondagsrijders leveren veel elementen op die nauwelijks voorspelbaar zijn. Maar het lijkt erop dat Bart en Peter het voor elkaar hebben: op de zonnige zondag na Hemelvaart zijn we slechts twee fietsgroepen tegen gekomen, mooie ‘halen’ gemaakt door het Brabantse land en een geweldige uitsmijter op de Michelinkaart. Daar komt niemand foutloos doorheen…