Ook nu in een winters Nederland langzaam rijdend verkeer op besneeuwde snelwegen de boventoon voert, zijn de voorbereidingen voor een zomerse 50e SLS in volle gang! Ondanks dit winterse weer zijn de eerste, in ijsbanen getransformeerde boeren erfjes, al ge-scout! De etappeplaatsen en de lunch locaties liggen inmiddels vast en de nodige rallykilometers zijn “verkend”.
De route, met een lengte van ca 1650 km, zal de deelnemers dit jaar op donderdag 29 augustus van Scheveningen naar Hasselt leiden, met een eerste overnachting in het Holiday Inn. De SLS zal door deze keuze voor Hasselt voor een belangrijk deel door een compleet nieuw wedstrijdgebied voeren. Op vrijdag duiken we vrijwel direct de Ardennen in, op weg naar het keerpunt in Luxemburg met een overnachting in het Novotel/Sofitel. Op zaterdag richting Eindhoven met een overnachting in het Pullman hotel, en op zondag naar de finish op de boulevard in Scheveningen.
De uitzetters, Bart den Hartog en Peter Rovers, zijn met deze route inmiddels vergevorderd. Uitgangspunt is om met deze 50e SLS opnieuw een competitieve en eerlijke rally uit te zetten, waarbij deelnemers elke dag kunnen winnen, maar dus ook verliezen! In vergelijking tot 2012 zullen de vier rallydagen nog meer met elkaar in balans zijn en is de moeilijkheidsgraad iets naar beneden bijgesteld. Bovenal zal deze 50e SLS staan voor een prachtige route met ultiem rijplezier voor eenieder!
Voor de sportklasse-equipes die meedingen naar het Nederlands Kampioenschap, conform de reglementen van DHRC en KNAF, zal de uitdaging in de route hoog zijn. Voor deze equipes zal daarom op vrijdagavond opnieuw een avondetappe op het ‘menu’ staan. In de wetenschap dat de SLS inmiddels een hogere punten waardering heeft meegekregen in dit kampioenschap, levert een goede eindklassering in de SLS (voor alle deelnemers) extra punten op voor het NK!
De Toerklasse heeft het aanzienlijk gemakkelijker. Weliswaar zijn de gebruikte routesystemen in belangrijke mate gelijk aan die van de sportklasse, maar doordat de af te leggen afstanden geringer zijn, en vanwege het ontbreken van een avondetappe, zullen deze deelnemers meer tijd overhouden.
Voor deelnemers aan de Comfortklasse, waaraan ook equipes zonder enige rallyervaring kunnen deelnemen, is het puur genieten. Deze equipes rijden prachtige routes, in een ruim tijdschema, en hebben daardoor meer tijd om te genieten van de gastvrijheid in de hotels. Zij vinden hun weg met behulp van relatief eenvoudige kaartleessystemen zoals het bol-pijl systeem, pijlen/kortste route en ingetekende lijn op de kaart. Daarnaast zullen deze equipes, alsmede belangstellende Toerklasse deelnemers, omstreeks april en juli en worden uitgenodigd voor een tweetal navigatietrainingen, zodat ook zij met geoefende ogen aan de start zullen verschijnen.