De 2013 editie van de SLS Classic staat inmiddels meer dan in de steigers. Uitzetters Bart den Hartog en Peter Rovers hebben met enige vertraging door de aanhoudende sneeuw in de Ardennen en Luxemburg, de route inmiddels geheel op papier. Nog voor de Tulpenrallye zullen de heren elkaar weer tot het uiterste uitdagen bij het onderling narijden van de route. Mooie dagen, waar de uitzetter achter het stuur, de narijder als navigator met de nodige hilariteit zoveel mogelijk probeert op het verkeerde spoor te zetten ;-). Na het finetunen van de route zal de gehele route begin juni nogmaals worden nagereden, maar dan met Joep Wanders (Sportklasse) en Cees & Mieke de Jong (Tourklasse).
In deze nieuwsbrief geven we u een eerste indruk van wat u eind augustus te wachten staat.
Dag 1
Na de files wordt traditioneel gestart op de Scheveningse Boulevard. De deelnemers worden via de autosnelweg zo snel mogelijk de drukte van de Randstad uitgeloodst om in de omgeving van Willemstad echt aan de 50e SLS Classic te beginnen.
Bart den Hartog neemt zoals gebruikelijk deze eerste rally dag voor zijn rekening. Door de keuze voor Hasselt als eerste etappeplaats worden deelnemers verrast met nieuwe routes. Zo min mogelijk bebouwde kom. Uitdagend, met een aantal routecontroles waarmee de verschillen in het klassement gemaakt zullen worden, maar zeker niet te moeilijk.
De route zal voor een belangrijk deel in Brabant worden verreden, met een lunch net over de Belgische grens ten zuiden van Eindhoven. Deze dag wordt gereden op uitstekend te lezen Nederlandse 1:50.000 kaarten en Belgische NGI kaarten. De eerste deelnemers vertrekken om 10.00 uur in Scheveningen en zullen rond 18:00 uur in Holiday Inn Hasselt arriveren.
Dag 2
Op vrijdag vertrekt de eerste deelnemer alweer om 7:31 uur richting Luxemburg. Door het afwisselende Belgische land gaat het snel zuidwaarts. Eerst glooiend, maar al snel worden de heuvels in de Ardennen bereikt. Rond 10:00 uur staat een heerlijke kop koffie met Belgisch koffiebroodje klaar in een kasteelhotel. De lunch kan een paar uur later hopelijk buiten worden geserveerd op een verrassende plaats, prachtig gelegen in een bosrijk gebied. Daar was het nog maar 2 weken terug aardig spannend om te rijden. IJzel maakte de wegen spekglad en op de hoger gelegen wegen was de sneeuw nog altijd ruimschoots aanwezig.
In de middag wordt Luxemburg al vroeg bereikt, waardoor er anders dan in voorgaande jaren ruimschoots tijd is om te genieten van de prachtige wegen en vergezichten. Vanaf de grens een heerlijk rijderstraject gaat zeker te weten zorgen voor de nodige spierpijn in de bovenarmen. Het aantal hairpins is nauwelijks bij te houden. Ook deze dag wordt gekenmerkt door een zo goed mogelijke balans tussen lekker rijden en aantal ‘scherpe controles’. Geen gepuzzel, geen grote constructies, maar wel goed opletten dat je de juiste kaartwegen rijdt! Vooral in de trajecten op de Michelin kaarten zullen de navigators in de Sportklasse daar nog een aardig kluifje aan hebben. Uitzetter Peter Rovers heeft voor de Tourklasse en Comfortklasse uiteraard gekozen voor een veel eenvoudigere opzet, waarbij wel gebruik gemaakt wordt van de Michelin kaarten. In Luxemburg wordt zoals in voorgaande jaren gereden op de uitstekende 1:100.000 kaart.
Rond 18:00 uur worden de deelnemers feestelijk ontvangen aan de oevers van de Moezel nabij Remich. De organisatie heeft er dit jaar voor gekozen om het traditionele Place Guillaume in het centrum van Luxemburg niet aan te doen. We verwachten op de nieuwe locatie een leukere sfeer te creëren, daarnaast vermijden we op deze wijze de drukte van de Luxemburgse binnenstad. Voor de Tour- en Comfortklasse zit de dag erop. Het Novotel/Sofitel Plateau de Kirchberg wordt bereikt via een korte neutrale route, waarbij ook ruimschoots gelegenheid is voor de nodige verzorging van de auto.
De Sportklasse deelnemers moeten echter nog even bij de les blijven. Na de positieve geluiden van vorig jaar is opnieuw gekozen voor een kort maar krachtig avondtraject. Door de wijngebieden aan de Moezel wordt het zuidelijkste puntje van Luxemburg bij Schengen bereikt, waarna de route weer noordwaarts zal gaan aan de Duitse kant van de rivier. Kleine weggetjes, stevig tempo, niet te ingewikkeld, maar wel blijven opletten! Na ongeveer 100 kilometer wordt de laatste TC van de dag bereikt, waarna via een korte neutrale route koers wordt gezet richting diner.
Later meer over dag 3 en 4!